گرافیک بازی از نظر طراحی هنری و باز شدن محیط با پیشرفت چشمگیری در این نسخه مواجه شده است و دیگر مثل نسخه قبل با محیطهای کوچک و بسته مواجه نیستید. تنها مشکلی که در طول بازی شاید کمی باعث افسوس خوردن شما شود زمانی است که کاراکترهای اصلی شروع به صحبت میکنند و وقتی دوربین از چهره آنها یک لانگشات میگیرد لرزشهای غیرطبیعی در کنار دهان آنها کمی صحنههای سینمایی را غیرواقعی میکند. همچنین وجود لبههای تیز سایهها، شاید کمی نگاهتان را درگیر خودش کند. اما اگر از این دو مورد جزیی عبور کنیم گرافیک بازی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
از طراحی شخصیتهای بازی گرفته تا ساختمانهای اطراف و مخروبههای میدان جنگ، همه و همه با جزییات قابل قبولی کار شدهاند. پیشرفت طراحی و نورپردازی در جای جای بازی جلوی چشمتان است و شما به راحتی نمیتوانید نگاهتان را از آنها دور کنید. در این نسخه با وجود آنکه محیطهای بازی و میدانهای جنگ تنوع بیشتری پیدا کرده اما استودیوی Bioware هیچگاه کمیت را فدای کیفیت نکرده و در تمام محیطهای بازی با پرداختن به جزییات، سعی در جلب نظر گیمر داشته است. البته این تغییرات و پیشرفتها را میتوان محصول ارتقایی دانست که Bioware در موتور گرافیکی Unreal Engine3 ایجاد کرده و با این کار جان تازهای به Mass Effect 3 بخشیده است.
گیمپلی:
Mass Effect 3 یک عنوان سوم شخص است که با ترکیبی از دو سبک
اکشن و نقشآفرینی ساخته شده است؛ که البته کفه اکشن بازی نسبت به نقشآفرینی آن
سنگینتر است. یکی از تغییرات مثبتی که استودیوی Bioware در بازی ایجاد کرده است بالا بردن هوش مصنوعی
دشمنان است. مهاجمان دیگر یکجا ثابت نمیماند تا مورد هدف قرار بگیرند؛ بلکه با
استفاده از امکانات و تجهیزاتشان و جابهجاییهای مداومشان سعی در نابودی زمین
دارند. این تغییر در روند بازی باعث میشود که گیمر برای هر مبارزهاش استراتژی
خاص و متفاوتی را اتخاذ کند و از افراد گروهش با برنامه استفاده کند، چرا که در
غیر اینصورت با چالشی جدی مواجه خواهد شد. Bioware سعی کرده با بهینه کردن بخش RPG این بخش را از یک نقشآفرینی نا کارآمد به بخشی
جذاب و صدالبته کاربردی تبدیل کند. در این بخش برای ارتقای سلاحهای شپرد و یارانش
انتخابهای زیادی در اختیار گیمر قرار داده میشود که بهتر است با برنامه و متناسب
با استراتژیهای جنگیتان در طول بازی از این امکان استفاده کنید.
یکی از ایراداتی که شاید بتوان به این بخش گرفت یکی بودن کلید دویدن و کلید پناه گرفتن است این ایراد زمانی به چشم میآید که شما مشغول فرار از دشمن هستید که به محض رسیدن به یک مانع بازیکن پناه میگیرد و این عمل در بعضی مراحل باعث کشته شدن بازیکن میشود. اگر از این مشکل عبور کنیم در کل این بخش نیز همانند دو بخش قبل از پتانسیل نسبت بالایی برای به هیجان آوردن گیمر برخوردار است.